Message

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Follow me...(^_^)..

Khamis, 11 Ogos 2011

Beristighfarlah..~


Ada ketika kita lalai untuk mengucapkan istighfar.Walhai ia mudah untuk dilakukan.Lebih malang lagi jika lafaz istighfar tidak pernah meniti di bibir.Namun tahukanh anda,dengan beristighfar,ia sebenarnya menjadi perisai dari segala godaan syaitan yang sentiasa meruntun hawa nafsu supaya manusia terus melakukan dosa.Tetapi kita selalu terlupa.Ulama salaf,Ibnu Jauzi menjelaskan,"Sesungguhnya Iblis berkata,aku membinasakan anak adam dengan dosa-dosa.Mereka akan membinasakan aku dengan istighfar dan kalimah laillaha illallah.Maka ketika aku melihat di antara mereka seperti itu,aku pon menyelusup masuk pada diri mereka hawa nafsu.Sehingga diri mereka berdosa dan tidak memohon ampun kerana menyangka bahawa mereka telah berbuat sebaik-baiknya.
Justeru seorang lagi ulama salaf,Rabi' bin Khutsaim berkata,"Memohonlah dengan bersungguh-sungguhnya kepada Ya Robb(tuhan)kamu,dan berdoalah kepadaNya di saat lapang.Sebab Allah berfirman,"Barangsiapa berdoa kepada Ku di saat lapang,Aku akan mengabulkan doanya di saat sempit.Barang siapa meminta kepada Ku,maka Aku akan memberinya,barang siapa tawadduk(merendah diri) kepada Ku,Aku akan mengangkatnya.Barang siapa mengabdikan dirinya kepada Ku,Aku akan merahmatinya.Dan barabg siapa memohon keampunan kepada Ku,Aku akan mengampuninya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan